Od roku 2017 probíhá projekt výměnných pobytů s žáky z německé školy v Oytenu (spolková země Niedersachsen – Dolní Sasko). Ve dnech 13. 10. až 20. 10. 2018 odjelo 15 žáků se třemi vyučujícími poznávat život a jazyk našich sousedů. Žáci si užili pobyt v rodinách, měli možnost sledovat vyučování v místní škole, pracovali na projektu o wattovém moři, ale samozřejmě také poznávali reálie Německa - města Oyten, Bremen, Bremenhafen, Cuxhaven a Dorum. Ovšem největší úspěch mělo asi setkání s přílivem v Cuxhavenu. Během pobytu se všichni lépe poznali, mnozí spřátelili a porozuměli si i díky tomu, že se učí dorozumívat cizím jazykem – a pokud nestačila němčina, hravě to všichni zvládali i s angličtinou. Další etapa projektu výměnných pobytů je za námi, ale následující už pomalu klepe na dveře - 27. dubna 2019 přijedou německé děti zase k nám do Blanska.
Po dlouhé cestě nás v partnerské škole přivítali naši němečtí kamarádi s vedoucími projektu paní Ingrid Berger, paní Maria Schmidt, ředitelka školy, a paní Janine Büssenschütt.
Účastníci výměny, tedy partneři a partnerky projektu, se již navzájem znali a byli ubytováni v rodinách dětí, které žily v dubnu v Blansku u nich doma. Během společného programu se hosté seznámili s městem Oyten a jeho okolím, následovala cesta do Brém, jednoho z větších měst v blízkosti Oytenu se světoznámým sousoším Brémských muzikantů. O víkendu měly děti příležitost strávit čas při společných aktivitách v hostitelských rodinách. Někteří se vypravili se svými hostitelskými rodinami do Hamburgu, jiní do zábavních center a zoologických zahrad v okolí. Těžištěm projektu při dubnové návštěvě bylo poznávání chráněné krajinné oblasti Moravský kras. Těžištěm návštěvy v Oytenu bylo zkoumání národního parku Wattová moře - Nationalpark Wattenmeer – který je od roku 2009 zařazen mezi světové přírodní dědictví UNESCO. Žákyně a žáci při vedených prohlídkách wattového moře pozorovali rozmanitost života živočichů a v Domě přírody prováděli následná pozorování a zkoumání vlastnoručně nasbíraných živočichů pomocí binokulárních dalekohledů a mikroskopů např. kraba pobřežního, garnáta obecného, pískovníka rybářského, wattového šneka či skrobikuly ploché. Při druhé prohlídce wattového moře navštívila skupina město Cuxhaven, kde mohli účastníci zažít obzvláště zřetelně příliv a odliv, což se u teenagerů ze středoevropského Blanska setkalo s neskrývaným nadšením. Během tříhodinového pobytu na wattech žáci sledovali střídání změn přílivu a odlivu na vlastní kůži a jedinečný zážitek zaznamenaný mobilní technikou náctiletých ve vteřině zaplavil sociální sítě. Ani silný vítr od Severního moře nedokázal přehlušit výkřiky nadšení a radosti z prožitého okamžiku. V rámci vyučovacích hodin ve škole se pak žáci ve skupinách podrobněji zabývali rostlinami a živočichy wattového moře a zpracovali následně ze získaného materiálu a fotografií prezentaci. Pracovní skupiny byly sestaveny z německých a českých dětí a prezentace byly opatřeny popiskami v obou jazycích – česky a německy. Takto zpracované prezentace předvedli na závěr projektu žákům školy.
Cíli těchto aktivit jsou rozvoj mezinárodních vztahů, výchova k toleranci a mírovému soužití, odstranění jazykových bariér, používání cizího jazyka, podpora motivace k učení se cizímu jazyku, podpora sebepoznání a zvýšení sebevědomí. Program je nastaven tak, aby byli žáci nuceni mezi sebou co nejvíce komunikovat a aby vzájemně navázaná partnerství pokračovala nadále aktivně i po skončení návštěvy. Společné akce upevňují osobní kontakty, učí účastníky akceptovat odlišný životní styl jiné země. Dále mají podobné aktivity ukázat, že rozdílné jazyky netvoří hranice porozumění a že se vzájemně můžeme od sebe navzájem mnohé naučit a společně mnohého dosáhnout.
Doufáme, že naše spolupráce za podpory Česko – německého fondu budoucnosti bude pokračovat i nadále a už se těšíme na duben 2019, kdy nás naši kolegové z partnerské školy opět na Gymnáziu v Blansku navštíví.
Medializace návštěvy
článek v německém tisku
fotografie
videa
spustit na youtube | spustit na youtube | spustit na youtube | spustit na youtube |
studentská prezentace
zpětná vazba
Celý týden v Oytenu byl zajímavým zážitkem. Byla to pro mě jedinečná příležitost komunikovat v němčině s rodilými mluvčími, poznat německou kulturu, tamní zvyklosti a stravovací návyky, místní školství a v neposlední řadě školní gastronomii. Také mě zaujala odlišnost přírody, hlavně wattová moře. Čekání na příliv a okamžik, kdy jsme se po dvou hodinách dostali po mořském dně k přitékající vodě, byl nezapomenutelný. Při návštěvě Brém jsme se nezapomněli vyfotit u sochy brémských muzikantů (osel, kohout, kočka a pes). Efekt byl podpořen také velmi vydařeným slunečným počasím. Jen je škoda, že je Oyten tak daleko.
Kateřina Kalová, sexta
Chtěli bychom Vám s manželem velmi poděkovat za celý projekt výměny studentů. Jsme upřímně rádi, že se tohoto projektu syn mohl zúčastnit. Pobyt v Německu byl podle jeho slov velmi pěkný a ze strany německých hostitelů výborně připravený.
Pokud byste za účastníky připravovali nějakou formu poděkování německým rodinám, rádi se připojíme!
Ještě jednou děkujeme za zajímavý a výborně připravený projekt!!!!
Ivo a Jitka Lachmanovi – rodiče Ivo Lachmana, 2.B
Logo projektu – mořská vlna, racci a název programu. | |
|
|
Společně vytvořený model wattového moře. | |
|
|
První večer. Děti již odpočívají po dlouhé cestě v rodinách. Učitele ještě čeká pracovní večeře a doladění detailů před společně stráveným týdnem. Vše je třeba připravit a naplánovat s ředitelkou školy, paní Schmidt – první zprava, a s řidičem autobusu, panem Sáblíkem – první zleva. | |
|
|
Sušíme. | |
|
|
Společná fotografie na závěr prezentace projektu o wattovém moři v tričkách s vlastnoručně vytvořeným logem projektu – zezadu. | |
|
|
Zepředu. | |
|
|
Dorum-Neufeld. Na pláži u Severního moře. Bez průvodce národního parku Nationalpark Wattenmeer není pohyb po wattech bezpečný. | |
|
|
Malé hromádky na dně moře, které připomínají uvařené špagety, vytvořil pískovník rybářský (wattový červ), který filtruje mořský písek s mikroorganizmy. Co již jeho tělo nepotřebuje, jde zadním otvorem ven… | |
|
|
Hledání a sběr wattových organizmů, v dálce les větrných elektráren. | |
|
|
|
|
|
|
|
|
Teplá voda by nebyla? | |
|
|
V laboratoři Domu přírody. Linda pozoruje kraba pobřežního. | |
|
|
Brémy. Na vyhlídkové terase. | |
|
|
Jdeme naproti přílivu! | |
|
|
Kdo bude rychlejší? Voda, nebo my? | |
|
|
Gymnázium Blansko není jedinou partnerskou školou IGS Oyten. Na stěně přátelství u vchodu do budovy školy jsme v dobré společnosti španělského partnera. | |
|
|
Krásný výhled na zapadající slunce, jehož paprsky se ztrácejí v mořských vlnách … No dobře, je to jen tapeta v bistru u supermarketu. |
|
|
|
Chladno od nohou a respekt z nekonečného prostoru jsme kompenzovali dobrou náladou. | |
|
|
|
|
|
|
|
|
V Německu musí být pořádek. | |
|
|
Racek? Čáp? | |
|
|
Nebyl by chutnější vařený? Dobrou chuť, Filipe! | |
|
|
|
|
|
|
|
|
Prezentace projektu před žáky školy v Oytenu. Smíšené česko-německé dvojice prezentovaly vždy jeden společně vytvořený slide - zde Ondra a Ben připravili výklad o skrobikule ploché, kterou objevili, nasbírali, nafotili a zkoumali před dvěma dny na wattovém pobřeží u Severního moře. | |
|
|
Česko-německý pracovní tým pedagogů při setkání na zavěrečné grillparty v městečku Embsen, která se konala za účasti všech zúčastněných německých hostitelských rodin a dětí zapojených do projektu. | |
|
|
Za rok u Severního moře opět na shledanou. |
Út 22. 10. | Plenární schůze Spolku rodičů, volby do Školské rady |
Út 29. 10. - St 30. 10. | Podzimní prázdniny |
Pá 8. 11. |
Den otevřených dveří |