Studentka blanenského gymnázia je autorkou příručky o tom, jak žít bez dluhů

Veronika Vykydalová zíkala v oboru Ekonomika a řízení s prací Život na dluh krásné 2. místo celostátního kola SOČ.

 

Veroniko, cesta tvé odborné práce od prvních krůčků až po účast v celostátním kole nebyla snadná. Jak dlouho trvá shromažďování podkladů a materiálů k tak náročnému ekonomickému tématu jako je zadlužení?

Asi před dvěma roky nás na gymnáziu upozornili na opětovné vypsání témat prací SOČ s odbornou podporou JCMM. Prohlédla jsem si tedy nabídku témat a nejvíce mne oslovilo právě téma Život na dluh. Přihlásila jsem se do výběrového řízení, dokonce jsem byla vybrána, ale nakonec bohužel toto téma nebylo finančně podpořeno, a proto se neuskutečnilo.

Když jsem poté ke konci třetího ročníku začala uvažovat nad vhodným tématem své maturitní práce, řekla jsem si, že zkusím Život na dluh zpracovat i bez odborné pomoci. Zašla jsem tedy za paní Mgr. Alicí Svanovskou, mojí učitelkou matematiky, zda by se nestala vedoucí mé práce. Nejenže mne neodmítla, ale také mi zařídila odbornou pomoc – seznámila jsem se tak tedy s Mgr. Michalem Koziełem, PhD., který mi poskytoval během psaní práce odborné rady a patří mu za to také velký dík. Původně jsem svoji maturitní práci vůbec nechtěla publikovat jako Středoškolskou odbornou činnost (SOČ), ale díky podpoře paní Svanovské jsem se nakonec do této soutěže přihlásila. A vyplatilo se, stále nemohu uvěřit, že se mi podařilo obsadit neuvěřitelné 2. místo v Celostátním kole SOČ – takže velký dík za všechno patří také této pedagožce.

Slovo dluh a pojmy z ekonomické oblasti nás potkávají na každém kroku. Motivací pro sepsání práce byla tedy i aktuálnost tématu?

Život na dluh je dnes již skoro samozřejmost, avšak jedná se teprve o trend poslední doby. S tímto trendem přicházejí také nové pojmy a povinnosti každého člověka, ve kterých se však ne všichni dokážeme plně zorientovat.

Cílem práce bylo především upozornit na rizika vzniklá nepromyšlenými úvěry a seznámit čtenáře s finančními produkty dostupnými na českém trhu. Dále jej také seznámit s rizikem upadnutí do dluhové pasti a zjistit, jak vysoké je toto riziko zadlužení konkrétní skupiny studentů a absolventů škol ve věkovém rozpětí 18 až 28 let. V teoretické části jsem se tedy věnovala především základním pojmům, nutným pro orientaci na finančním trhu, popisu různých finančních produktů a pojmu dluhová past. V praktické části jsem se již zaměřila na vypracování a vyhodnocení zkoumání cílové skupiny pomocí zpracování odpovědí respondentů. Z tohoto výzkumu vyplývá, že mladí lidé bohužel nejsou vůbec schopni rozlišit výhodnost nabízeného úvěru, nemají ani přehled o vlastních financích a již vlastněných bankovních produktech, ale k mému překvapení by upřednostnili radu od finančního poradce před vyhledáváním informací na internetu.

Jaký osud čeká tvoji práci nyní?

Prozatím je moje práce zařazena do archivu Gymnázia Blansko, avšak do budoucna uvažuji o jejím zveřejnění na internetu, aby byla dále užitečná. V praxi ji lze totiž využít jako jakousi příručku pro život na dluh. Přestože práce není psaná jako příručka, čtenář by po jejím přečtení měl být schopen rozlišit různé typy úvěrů a jejich výhodnost za dané situace. Měl by také vědět, jaká rizika na sebe bere, pokud se rozhodne zadlužit, jak předcházet upadnutí do dluhové pasti, a také by měl vědět, jak se chovat a kde hledat pomoc, pokud již do této pasti upadnul.

Využiješ, Veroniko, poznatků a zkušeností ze soutěže SOČ při dalším studiu?

Bohužel jsem sice nemohla uplatnit SOČ jako zvýhodnění u některého z přijímacích řízení (žádná z mnou vybraných univerzit a fakult tuto soutěž nijak nezohledňuje), ale účast v této soutěži pro mne byla neuvěřitelnou životní zkušeností. Díky této práci jsem mohla opět hlouběji proniknout do problematiky financí a zjistit také velké využití matematiky v ekonomickém měřítku. Proto jsem se nakonec tedy rozhodla nastoupit na obor Aplikovaná statistika na Přírodovědecké fakultě UP v Olomouci. Mohla jsem si také vyzkoušet napsat odbornou práci, obhájit si ji před odbornou porotou a také si vyzkoušet pohotovost mých reakcí při zodpovídání všetečných dotazů porotců. Například v Celostátní přehlídce jsem se tak na chvíli ocitla v kůži ministryně školství a pokoušela jsem se navrhnout a prosadit návrhy pro zvýšení úrovně finanční gramotnosti v České republice.

 

Děkuji, Veroniko, za milý rozhovor, blahopřeji k dosaženým výsledkům a přeji mnoho úspěchů při studiu na vysoké škole.

Rozhovor s Veronikou Vykydalovou, studentkou Gymnázia Blansko, vedla Mgr. Jana Žilková

 

Publikováno: 8.července 2015, Ivo Grim
  Čt 28. 3. Zelený čtvrtek (Velikonoční prázdniny)
  Pá 29. 3. Velký pátek (Státní svátek)

  Po 1. 4.

Velikonoční pondělí (Státní svátek)

 

Kontakt

Gymnázium Blansko,
příspěvková organizace
Seifertova 13
678 01 Blansko

Tel.: 516 418 632
Fax: 516 418 632
E-mail: reditel@gymbk.cz
zobrazit na mapě

Banner EU
Copyright 2012 Gymnázium Blansko  |   Podmínky ochrany osobních údajů
Používáním těchto stránek vyjadřujete souhlas se zpracováním cookies